28 września 2020 Udostępnij

Nie wszystkie komercyjne API są tworzone jednakowo i dlaczego to tak ważne

Wsparcie dla nowych punktów kontaktowych

Klienci na całym świecie wykraczają poza tradycyjne punkty do których należą: internet, telefon komórkowy, fizyczny sklep, call center, itp. Zgodnie z raportem Shopper Sci-Fi: 

57% prawdopodobnie korzysta z handlu głosowego
57% jest skłonnych do korzystania z urządzeń inteligentnych 
55% prawdopodobnie użyje rozpoznawania twarzy
Przedsiębiorstwa muszą mieć możliwość eksperymentowania z nowymi punktami kontaktowymi, aby określić, jakie doświadczenia są istotne dla ich obecnych i potencjalnych klientów, a jakie nie. Muszą one szybko przyjmować nowe punkty kontaktowe, wprowadzać zmiany, gdy są one konieczne, i robić to wszystko po niskich kosztach. Można to osiągnąć jedynie dzięki kompleksowej, dobrze udokumentowanej warstwie API.

Wielokanałowe podróże klientów
Aby zapewnić klientom najlepsze wrażenia, przedsiębiorstwa muszą nie tylko umożliwić obsługę nowych, innowacyjnych punktów dotykowych, ale także zapewnić klientom bezproblemowe zakupy we wszystkich tych punktach. Klienci chcą mieć możliwość odbycia całej podróży zakupowej przez dowolny punkt dotykowy i łatwego przełączania się między dowolnymi punktami dotykowymi nawet w środku podróży klienta. Aby to umożliwić, należy usunąć logikę biznesową z aplikacji frontendowych do warstwy API. Pozwala to firmom na zachowanie spójności pomiędzy poszczególnymi punktami dotykowymi i wprowadzanie szybkich zmian bez konieczności dotykania systemów zapisu. 

Umożliwianie nowych modeli biznesowych
Według światowego forum gospodarczego, nowe modele biznesowe będą odpowiedzialne za ponad 30% przychodów przedsiębiorstw w 2020 roku. Te modele biznesowe będą wykorzystywać abonamenty, wykorzystanie pojemności, monetyzację danych i M2M/IoT. Aby umożliwić niektóre z tych modeli biznesowych, przedsiębiorstwa będą musiały włączyć handel oparty na API. 

Na przykład, producent ciągnika może automatycznie zamawiać części zamienne i planować konserwację na podstawie danych dostępnych w czasie rzeczywistym z urządzenia. Wymaga to platformy handlowej z warstwą API na górze, aby umożliwić automatyczne zamawianie bez interwencji człowieka poprzez API.

Wymagania dotyczące API dla nowoczesnego handlu
Prawie każda platforma handlowa na rynku dostarcza pewnego rodzaju API, ale nie wszystkie API są tworzone jednakowo. Jednym z największych wyzwań dla przedsiębiorstw jest określenie, jak ocenić te API, aby zrozumieć, czy mogą one umożliwić nowe punkty dotykowe, zapewnić wielokanałowe podróże klientów i wspierać nowe modele biznesowe. Poniżej znajdują się kluczowe aspekty, jakie powinna mieć warstwa API nowoczesnego handlu, aby spełnić wymagania biznesowe w cyfrowo połączonym świecie:

Rozszerzalność. 

Warstwa API musi być łatwa do rozszerzenia, aby dostosować się do nowych funkcji bez naruszania kompatybilności wstecznej. Pozwala to uprościć rozwój i przyspieszyć czas wprowadzania na rynek, ponieważ minimalizuje to potrzebę przeróbek.
Odkrywalność. Konsumenci interfejsów API powinni mieć możliwość odkrywania ich przy użyciu tylko jednego głównego punktu końcowego. Pozwala to firmom przyspieszyć rozwój, ponieważ użytkownik nie musi przechodzić tam i z powrotem przez całą dokumentację.
Zoptymalizowane pobieranie danych. Interfejsy API powinny umożliwiać użytkownikom pobieranie tylko niezbędnych danych, a nie wszystkich dostępnych danych. Pozwala to na zoptymalizowanie przepustowości i zaimplementowanie specyficznych dla urządzenia przypadków użycia, w których pobierane są różne podzbiory danych dla punktów mobilnych, internetowych i innych punktów kontaktowych.
Pokrycie API. Ważne jest, aby większość funkcji handlowych była eksponowana poprzez API, najlepiej jak najbliżej 100%. Pozwala to na wdrożenie różnych przypadków użycia i modeli biznesowych z minimalnymi ograniczeniami.
Orkiestracja. Bardzo korzystne jest, aby warstwa API dostarczała programiście wskazówek, na których wywołania powinny być wykonywane w jakiej kolejności. Upraszcza to implementację wieloetapowych przypadków użycia, tj. uczynienie z kontroli kredytowej wymaganego kroku w przepływie kasowym.
Handlowe interfejsy API dzisiaj
Większość dostępnych obecnie interfejsów commerce API opiera się na popularnych formatach usług API/WEB, w tym SOAP, REST o różnych poziomach zaawansowania, GraphQL i innych. GraphQL cieszy się coraz większą popularnością po jego publicznym wydaniu w 2015 r., ale nadal pozostaje daleko w tyle za RESTem w jego przyjęciu - według "State of API 2019 Report" autorstwa SmartBear tylko 12% organizacji korzystających z pierwszego z nich w porównaniu z 79% korzystających z drugiego.

Każdy z formatów API/WEBservices ma swoje własne kompromisy i poniżej znajduje się krótkie porównanie pomiędzy dwoma najpopularniejszymi formatami: REST i GraphQL. W skrócie, największą zaletą GraphQL'a jest to, że jest łatwy w obsłudze i zapewnia wiele udogodnień, podczas gdy REST Level 3 świeci w złożonych środowiskach korporacyjnych, gdzie jego zalety mogą być w pełni wykorzystane.

Odpowiednie API dla Nowoczesnej Platformy Handlowej
W świecie połączonym cyfrowo API mają kluczowe znaczenie dla sukcesu przedsiębiorstwa. Jak w przypadku każdego frameworka, każdy z nich ma swoje mocne i słabe strony, ale ważne jest, aby zrozumieć, że wiele zależy od implementacji API na konkretnej platformie handlowej. Technologie i frameworki mogą wpaść i wypaść z faworytów dość szybko, aby zmaksymalizować wartość API, przedsiębiorstwa muszą postawić sobie cele biznesowe i wymagania biznesowe przed każdym wyborem technologii. Znalezienie odpowiedniego partnera handlowego, który pomoże poprowadzić przedsiębiorstwo przez cyfrową podróż transformacji jest często ważniejsze niż dokonanie konkretnego wyboru technologii.

 

Redakcja portalu altersoft

Komentarze (0)